Ce să fac să pot să tac?

Pune, Doamne, o strajă înaintea gurii mele şi păzește ușa buzelor mele!


(Psalmul 141:3)

Se spune că cele mai grele cuvinte de pronunțat în limbă română sunt:

  • OTORINOLARINGOLOGIE
  • DEZOXIRIBONUCLEIC
  • PARALELIPIPED

IARTĂ-MĂ – cuvânt pe care de cele mai multe ori trebuie să-l spunem pentru că nu ne-am ținut gura închisă când trebuia. Se spune că medicul se uită la limbă și vede cât de sănătoși suntem în trup. Dumnezeu se uită la ce ne iese de pe limbă și vede dacă suntem sănătoși în suflet.

Când mi se cere să dau sfaturi tinerilor care se căsătoresc, îi întreb pe băieți: „Tu chiar vrei să fii fericit în căsnicie?” Ei, de obicei, răspund „DA”. Sfatul meu atunci este „Nu întrerupe niciodată soția când tace.” Fetei îi spun. Nu-l lasă prea mult pe soț să nu vorbească. Dacă îl lași pe un bărbat prea mult să tacă, foarte curând trebuie să-i ceri să-ți mărturisească tot ce i-a trecut prin cap. Bărbații, când nu vorbesc, gândesc la numai te miri ce! Îl întrebi pe soț la ce se gândește? El îți spune: „La nimic!!!” Cum poți să te gândești la nimic? Poate la nimicuri…

Subiectul meu nu se referă strict la bărbați sau femei. Subiectul se referă la noi în calitate de creștini. Una din cea mai mare nevoie a omului este să știe să-și cârmuiască limba cum se cuvine și s-o înfrâneze pentru că adeseori, multă vorbire vine din mândrie. Vrem să dăm impresia că știm multe și de aceea vorbim mult. Prin aceasta vrem să arătăm câtă deșteptăciune avem în noi. Ne silim prin cuvinte meșteșugite să impunem opinia noastră celorlalți, că să le apărem că suntem învățători. Vrem să le arătăm că ei ar avea nevoie să învețe de la noi. Acest orgoliu apare mai ales când îi învățăm fără că ei să fi cerut acest lucru.

Este imposibil să spunem în cuvinte câte alte păcate se nasc din multă vorbărie. Vorba multă e mama certurilor, a divorțurilor, baza ignoranței și a nebuniei, ușa clevetirii etc. De aceea, Apostolul Iacov încearcă să arate cât de greu este unui om să nu greșească în cuvintele rostite. El spune că acest lucru e posibil numai pentru cei desăvârșiți: „Dacă nu greșește cineva în cuvânt, acela este desăvârșit, în stare a-și înfrâna tot trupul” (Iacov 3:2). Limba, îndată ce începe a vorbi, aleargă ca un cal fără frâu și nu vorbește numai. Cele bune și cuviincioase, ci și cele rele. De aceea, Iacov o numește: „Rău fără astâmpăr, plină de venin aducător de moarte” (Iacov 3:1-10) Iacov încheie spunând: „Cu limbă binecuvântăm pe Dumnezeu sau blestemăm pe oameni, care sunt făcuți după asemănarea lui Dumnezeu.” NU TREBUIE SĂ FIE ASA.

Vorbind în termeni băbești ar sună cam așa: „Nu-ți lasă gura să meargă mai departe decât gândirea și nu uită: gura este megafonul inimii și nimic nu este deschis de mai multe ori din greșeală ca ea (gura).

Un biet pastor s-a întors acasă pe la miezul nopții de la ședința de comitet. Acasă îl aștepta soția să-l întrebe: „Cum a fost dragule? Soțul, o întreabă foarte drăguț: „Draga mea, dar știi să taci?” „Desigur că da”, răspunse soția. Soțul îi răspunde: „ȘI EU”.

Mama mereu îmi spunea: „Mai bine să-ți pară rău că ai tăcut decât că ai zis.” De câte ori nu am respectat această regulă am avut de suferit. Am învățat că: „Vorba atâta timp cât este în gură este a mea; când a ieșit din gură, nu mai este a mea.”

„Pune Doamne strajă gurii noastre…” Aici avem și noi partea noastră. Trebuie să cerem ajutorul lui Dumnezeu dacă dorim că ostenelile noastre să fie încununate de succes. Rațiunea noastră să fie cheia, nu care să țină tot timpul gură încuiată, ci pentru a o deschide numai când este necesar. Uneori tăcerea este mai de folos decât cuvintele, dar uneori vorbitul e de preferat tăcerii. De aceea Solomon scrie ceva pentru oamenii din toate generațiile: „Tăcerea își are vremea ei, și vorbirea își are vremea ei…”

Nu uita că „Apa, vântul și gura lumii nu le poți opri.” Rugăciunea psalmistului însă poate să-ți fie de ajutor: „Pune, Doamne, strajă gurii mele.”

avatar

REV. ILIE U. TOMUȚA

DIRECTOR GENESIS MISSION

Uțu Tomuța este căsătorit cu Mariana și au doi copii. Coordonează Misiunea Genesis și Revista Genesis. Scrie jurnalul online „Din viața de zi cu zi” în care publică săptămânal texte scurte pentru suflet și minte.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.